Suche

Sprachwechsel zur englischen Seite Eduserver Gebärdensprache DGS-Button Leichte Sprache LS-Button
advanced search

Inhalt

Higher education reform



Der Bologna-Prozess - die Schaffung eines einheitlichen europäischen Hochschulraums - war in den letzten Jahren eines der zentralen Themen bei [den] internationalen Hochschulpartnern im "Internationalen Qualitätsnetzwerk Deutsch als Fremdsprache" (IQN), das mit DAAD-Unterstützung an der Universität Kassel eingerichtet wurde. Angestrebt werden in diesem Prozess, der 1999 [...]

Die zentrale Frage dieser Arbeit ist, ob der sogenannte "Bologna-Prozess" ein Wendepunkt der europäischen Hochschulpolitik darstellt und wenn ja, an welchen Merkmalen sich das festmachen lässt. Ausgehend von der Annahme, dass sich solche Fragen nur beantworten lassen, wenn man den historischen Kontext einbezieht, skizziert der erste Teil wesentliche Etappen der Geschichte [...]

"This paper investigates the impact of student support on educational choice (university versus non-university) and student performance in higher education, using data from the Netherlands. Over the years, the generosity of this support system has been substantially reduced. This paper considers the 1996-reform, which reduced the duration of public support by one year and [...]

Inhalt: Ungarn: Bildungsministerium plant Novelle des Hochschulgesetzes - und scheitert im ersten Anlauf. - Mazedonien: Hochschulen für die albanische Minderheit in Mazedonien - Spielball der Politik. - Belarus: Hochschulreform im Rückwärtsgang? - Russische Föderation: Der russische Fahrplan in den europäischen Hochschulraum. - Usbekistan: Soros muss sich aus der Ukraine [...]

In recent years the Austrian system of higher education has been in a process of modernization. By the general public and by the universities this is perceived as a result of external interference. Therefore, in many discussions the university is alluded to as the "autonomized" university. The article gives an account of the reform of universities in Austria. (IHF/text [...]

Der Autor ordnet in seinem Beitrag den mittlerweile nun fast seit zehn Jahren laufenden Bologna-Prozess in die Geschichte der europäischen Bildungspolitik ein. Im Kern geht es hierbei um die Frage, ob der Prozess eine neue Qualität in der europäischen Zusammenarbeit auf dem Sektor Hochschulbildung darstellt oder ob er nicht doch in eine gewisse, Jahrzehnte währende [...]

For many years there has been a debate about the existence or not, of a common European education policy. In this article the author argues that there has been a real European education policy since the approval of the Maastricht Treaty, with a proper content and which offers many new possibilities to students. The core of this policy is the setting up of the European Higher [...]

"In contrast with many other areas, international and European influences on national higher education policies remained limited for a long time. This picture changed fundamentally in the late 1990s with the establishment of the so-called Bologna Process which has the objective of setting up a common European higher education area. So far, however, we have limited knowledge on [...]

This article reports the findings of a Danish research council-funded project aimed at exploring a comprehensive package of management reforms in higher education instituted in Denmark since 2003. The reforms attempt to change not only the way institutions are governed but the very notion of democracy and engagement in higher education. In short, a long-established tradition [...]

"The Bologna process aims at creating a European Higher Education Area where inter-country mobility of students and staff, as well as workers holding a degree, is facilitated. While several aspects of the process deserve wide public support, the reduction of the length of the first cycle of studies to three years, in several continental European countries where it used to last [...]

Stellt "Bologna" nun eine neue Dimension der europäischen Hochschulpolitik oder doch nur eine Fortsetzung der alten Politikstrukturen und -mechanismen dar? Der Wandel der Hochschulpolitik in den Ländern Europas betrifft nicht nur Inhalte, sondern auch und vor allem Akteure und Formen der Entscheidungsfindung. Dieser These geht der Autor nach, wenn er den politischen Prozess [...]



Country reports - Realisation exemples [more]

Last Update: 18.01.2019  -  bildungweltweit@dipf.de

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)