Engartner, Tim; Schedelik, Michael
Civic education and democratic identity in contemporary Germany: Pedagogical principles and didactic challenges in times of right-wing populism.
h t t p s : / / d o i . o r g / 1 0 . 1 0 8 0 / 0 9 6 4 4 0 0 8 . 2 0 2 3 . 2 2 5 1 1 1 8
"Der Artikel bewertet die Rolle der politischen Bildung in Kontexten verstärkter politischer Polarisierung, insbesondere mit dem Fokus auf Rechtspopulismus. Anhand des Aufstiegs der Alternative für Deutschland (AfD) in Deutschland argumentieren wir, dass politische Bildung ein unverzichtbarer Baustein zur Einlösung des berühmten Böckenförde-Diktums in modernen pluralistischen Demokratien ist [zentraler Satz des Diktums: 'Der freiheitliche, säkularisierte Staat lebt von Voraussetzungen, die er selbst nicht garantieren kann']. Wir skizzieren mehrere Schlüsselprinzipien und Herausforderungen, denen sich politische Bildung stellen muss, um eine 'dünne' Vorstellung von demokratischer Identität - oder einen 'Verfassungspatriotismus', wie er von Dolf Sternberger und Jürgen Habermas beschrieben wurde - zu fördern. Vor diesem Hintergrund diskutieren wir, wie neutral politische Bildung sein kann, darf und sollte. Abschließend formulieren wir einen Appell zu mehr Haltung statt Zurückhaltung gegenüber rechtspopulistischen Positionen." [Zusammenfassung: Angaben der Autoren, übersetzt und ergänzt von der Redaktion Bildung Weltweit].
"The article assesses the role of civic education in contexts of heightened political polarisation, especially with a focus on right-wing populism. By drawing on the rise of the Alternative for Germany (AfD) in Germany, we argue that civic education is an indispensible building block in redeeming the famous Böckenförde dictum in modern pluralist democracies [main sentence of the dictum: 'The liberal, secularized state lives by prerequisites which it cannot guarantee itself']. We outline several key principles and challenges civic education has to address in order to foster a 'thin' notion of democratic identity - or 'constitutional patriotism' as outlined by Dolf Sternberger and Jürgen Habermas. Against this background, we discuss how neutral civic education can, may and should be. Finally, we conclude by formulating an appeal towards more attitude instead of restraint vis-à -vis right-wing populist positions." [Abstract: Authors' information supplemented by editors of Education Worldwide].
Keywords
Democratic education, Citizenship education, Political education, Populism, Right-wing extremism, state, Change in values, Germany,
Quelle | In: German politics, 34 (2023) 2, S. 303-326, URL des Volltextes: https://www.researchgate.net/publication/373637946_Civic_Education_and_Democratic_Identity_in_Contemporary_Germany_Pedagogical_Principles_and_Didactic_Challenges_in_Times_of_Right-Wing_Populism (online first-Version); https://doi.org/10.1080/09644008.2023.2251118 |
---|---|
Language | englisch |
Document type | Journal Articles |
ISSN | 0964-4008; 1743-8993 |
DOI |
10.1080/09644008.2023.2251118 |