Search

Deutscher Bildungsserver Bildungsserver

Ariadne path:

content

Entorf, Horst; Minoiu, Nicoleta

What a difference immigration law makes.

PISA results, migration background and social mobility in Europe and traditional countries of immigration.

h t t p : / / h d l . h a n d l e . n e t / 1 0 4 1 9 / 2 4 0 0 2Externer Link

In einer länderübergreifenden Studie untersucht der Autor die Bedeutung von Klassenzugehörigkeit, Migrationshintergrund und Beherrschung der jeweiligen Landessprache für die PISA-Resultate der Jugendlichen in europäischen Ländern (Frankreich, Finnland, Deutschland, Großbritannien, Schweden) und traditionellen Einwanderungsländern (Australien, Kanada, Neuseeland, USA). Ökonometrische Ergebnisse zeigen, dass der Einfluss des sozioökonomischen Hintergrunds der Eltern zwischen den Nationen deutlich differiert. Der höchste Einfluss ist in Deutschland, Großbritannien und den USA zu beobachten, während die skandinavischen Länder und Kanada bessere soziale Mobilität zu verzeichnen haben. Zudem gilt für alle analysierten Länder die Feststellung, dass für die Studenten aus dem Migrantenmilieu die zu Hause gesprochen Sprache ausschlaggebend für die Wissenskompetenz ist. Vor diesem Hintergrund plädiert der Autor für eine Bildungspolitik, die verstärkt auf eine Integration von Immigrantenkindern in (Vor-)Schulen bedacht ist und dabei insbesondere schon die Sprachfähigkeiten der Jüngsten fördert. (ICGÜbers).

"The purpose of this article is to evaluate the importance of social class, migration background and command of national languages for the PISA school performance of teenagers living in European countries (France, Finland, Germany, United Kingdom, and Sweden) and traditional countries of immigration (Australia, Canada, New Zealand and the US). Econometric results show that the influence of the socioeconomic background of parents differs strongly across nations, with the highest impact found for Germany, the UK and US, whereas social mobility is more likely in Scandinavian countries and in Canada. Our empirical results imply that for students with a migration background a key for catching up is the language spoken at home. We conclude that educational policy should focus on integration of immigrant children in schools and preschools, with particular emphasis on language skills at the early stage of childhood." (author's abstract).

Keywords

Level of education, Social origin, Social mobility, Family, Educational policy, Educational program, Language acquisition, Language lessons, Migration policy, Male student, Australia, Germany, Finland, France, Canada, New Zealand, North America, Pacific Rim, Sweden, United States, United Kingdom,

Quelle Mannheim (2004), 34 S., URL des Volltextes: http://hdl.handle.net/10419/24002
Series Discussion Paper / Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung GmbH#Bd.#04-17
Beigaben Tabellen 14
Language englisch
Document type Monographie; Graue Literatur

Share content on social platforms (requires javascript)

Teile diese Seite:
  • external link, opens in new tab: Mastodon
  • external link, opens in new tab: Facebook
  • external link, opens in new tab: X
  • external link, opens in new tab: Whatsapp
  • external link, opens in new tab: LinkedIn
  • Externer Link, öffnet Mailanwendung: E-Mail
  • Copylink: URL in Zwischenablage