DIPF-Logo
Deutscher Bildungsserver. Der Wegweiser zur Bildung. Onlineressourcen


Hier beginnt der Inhalt:

Classroom teaching research, classroom Management

Das Lehrer-Schüler-Verhältnis in pädagogischen Konzeptionen aus der Perspektive konstruktivistischer Theorienbildung

http://deposit.fernuni-hagen.de/38/1/Diss._S._Winnerling.pdf

In dieser Arbeit wird das Verhältnis zwischen Lehrer und Schüler auf der Basis konstruktivistischer Theorie bestimmt. Dazu werden zunächst Prämissen konstruktivistischer Theoriebildung benannt und beschrieben, um im Anschluss deren Grundgedanken durch eine Darstellung ihrer Entstehungszusammenhänge in den Ansätzen von vier Wissenschaftlern unterschiedlicher Disziplinen [...] 

Die Bedeutung des Lehrer-Schüler-Verhältnisses im Bildungsprozess - eine Ethnographie

http://www.diss.fu-berlin.de/2006/363/

Im ersten Teil dieser Arbeit werden als theoretischer Bezugsrahmen verschiedene Modellvorstellungen zur Lehrer-Schüler-Interaktion thematisiert. Der zweite Teil betrachtet den Bildungsprozess zwischen Schülern und Lehrern. Ausgehend von der anthropologischen Sichtweise, Schule als Kultur zu betrachten und zu verstehen, wird im dritten Teil durch qualitative Forschungsweisen [...] 

Lehrerautorität - aus der Sicht der Schüler (Siegfried Hoppe-Graff, Brigitte Latzko, Irma Engel, Ingrid Hesse, Anne Mainka, Manfred Waller)

http://www.uni-leipzig.de/~erzwiss/mitarbeiter/hoppe_graff/online-publikationen/Seibert-Beitrag%20Lehrerautorit%E4t.pdf

Ausgehend von einem weiten Verständnis des Normbegriffs, unter den sowohl moralische Normen als auch allgemeine und schulbezogene Konventionen fallen, befasst sich dieser Beitrag mit der Frage, wie Schüler über die normbezogene Autorität des Lehrers denken. Zunächst werden Ergebnisse ausgewählter US-amerikanischer Studien vorgestellt. Im zweiten Teil wird über eine [...] 

Das Wertesystem der Grundschule in Deutschland und Frankreich: Gekreuzte Blicke von Lehrern. (Anne Dussap-Köhler) (Deutsch-Französischer Vergleich)

http://www.tele-tandem.org/doclies/annedussapblicke/annedussapblicke.html

Diese Vergleichsuntersuchung entstand auf der Grundlage von Erfahrungsberichten deutscher und französischer Lehrer, die im Rahmen eines Austauschprogrammes des Deutsch-Französischen Jugendwerks ein Jahr oder länger im Nachbarland unterrichtet haben. Dieser Berichte werden auf bestimmte wiederkehrende Muster hin analysiert, um damit einige wichtige Unterschiede zwischen den [...] 

Australia

The English teacher as facilitator and authority (Shaun O`Dwyer)

http://tesl-ej.org/ej36/a2.pdf

Over the past eighty years or so, some education theorists have repudiated the notion that it is the teacher`s role to act as an authority in the classroom, transmitting knowledge to students ´´who do not know.´´ In English as a second or foreign language education, a notion of the teacher as ´´facilitator´´ is considered to be more compatible with students` felt needs and [...] 

Generic Skills. Understanding vocational education and training teacher and student attitudes (Victor J. Callan)

https://www.ncver.edu.au/__data/assets/file/0021/5097/nr1010.pdf

The aim of this project was to find out the attitudes students undertaking vocational education and training (VET) courses and their teachers have about generic skills. Specifically, the project investigated: 1) the extent to which generic skills are valued by students and VET teachers, and why; 2) how generic skills are being facilitated through VET subjects and courses, and [...] 

France

Face à la violence en milieu scolaire : normativité et autorité pour penser et agir (Bruno Robbes, Elisabeth Martin)

http://www.inrp.fr/Acces/Biennale/7biennale/Contrib/longue/7352.pdf

Innerhalb der Debatte um Autorität wird versucht, das Autoritätskonzept in einer rigoroseren Fassung und ausgehend von seinem etymologischen Ursprung neu zu definieren. 

United Kingdom

The roles of teacher and learner (Henry G. Widdowson)

http://eltj.oxfordjournals.org/cgi/reprint/41/2/83.pdf

Durch Gegenüberstellung des französischen Ausdruckspaares ``professeur``, ``écolier``, ``étudiant`` vs. ``enseignant``, ``apprenant`` mit dem defekten und ambigen englischen Pendant ``teacher``, ``pupil``, ``student`` vs. ``teacher``, ``learner`` zeigt der Autor, dass soziale Rolle und inzidentielle Aktivität auseinanderklaffen können, aber nicht müssen. Änderungen in dem [...] 

Ireland/China

Bridging the gap between teaching styles and learning styles : a cross-cultural perspective (Lixin Xiao)

http://tesl-ej.org/ej39/a2.pdf

This paper investigates the nature of the mismatch caused by culture-based differences in perceptions and expectations of L2 teaching and learning style preferences between Irish English teachers and Chinese students. A survey was conducted which included a questionnaire, interview and class observation at two language institutes in Dublin, Ireland. The findings suggest the [...] 

South Africa

Democracy and Authority: A Complementarity in Mathematics Education? (Renuka Vithal)

http://www.emis.de/journals/ZDM/zdm991a5.pdf

There is now a considerable literature exploring the connections between mathematics education and democratic society, much of it theoretical about what could or should occur. The question is what happens when an attempt is made to deliberately realise such a link in a mathematics classroom. It was the investigation of this question, together with a student teacher, who [...] 

United States

Technology and Classroom Authority (Starla Stensaas)

http://radicalpedagogy.icaap.org/content/issue1_1/stensaas.html

This paper discusses how the growth of technology and its impact on our communication paradigm requires a deconstruction of power and authority in the classroom. It exposes the ways in which faculty expertise in content in a technological environment, that is, being the most skilled and competent computer user in the classroom, negatively informs our understanding of classroom [...] 

Teacher professionalization and teacher commitment: a multilevel analysis (National Center for Education Statistics, Washington D.C.)

http://nces.ed.gov/pubs/97069.pdf

This report explores the effects of teacher professionalization on elementary and secondary teachers in the United States. The analysis examines the relationships between a set of characteristics traditionally associated with professions and professionals and teachers` commitment to their teaching careers. 

Social organization of classes and schools (Susan Florio-Ruane)

http://education.msu.edu/ncrtl/PDFs/NCRTL/IssuePapers/ip892.pdf

This paper describes the importance of knowledge about the social organization of schools and classrooms for beginning teachers. The paper begins with a consideration of schools and classrooms as cultural settings and examines the beginning teacher`s role within them. 

 

burandt@dipf.de

 

FIS SchlagwortlisteDo not follow this link!Do not follow this link!Do not follow this link!